Aanschaf (2e hands) fiets:

  1. Zie ook framemaat/ zadel hierboven. Let bij de aanschaf van een 2ehands fiets op diverse zaken:
  2. Zijn de tandwielen / ketting versleten? De ketting sluit het eerste. Als deze te lang wordt passen de schakels van de ketting niet meer in de sleuven van de tandwielen. Resultaat: de tandwielen slijten. Zeker bij moutainbikes (zand) gebeurt dit snel. Als de ketting niet vervangen is, zweeft deze een beetje op de voorste tandwielen. Ook de tandwieltjes van de derailleur slijten mee. Hou er rekening mee dat vaak de voorste tandwielen één passend geheel vormen met het crankstel, en de kettingbladen niet altijd universeel zijn. M.a.w. als je een wat oudere fiets koopt, is het nog maar de vraag of je passende tandwielen- en bladen kunt kopen. Vooral voor de achterste set tandwielbladen is speciaal gereedschap nodig. Een complete nieuwe set is erg duur.
  3. Zijn de velgen zonder scheuren, bobbels, etc.? Een aluminium velg kan makkelijk scheuren. Ga goed de hele velg voor en achter af na scheurtjes. Deze zitten vooral aan de zijkant. Duur om te vervangen. Kijk ook of er een slag in zit.

  4. Zijn de banden nog goed? Niet zo duur om te vervangen, maar wel reden om mee te laten spelen in de aankoop. Pas vooral bij racefietsen op voor zo genaamde tubeless banden. Dit zijn oudere banden zonder binnenband. De banden zijn nog nauwelijks te verkrijgen, en je kunt er niet zo maar een gewone binnen- en buitenband op zetten.
  5. Slijtage crankstel. De speling op de lagers is goed te controleren door flink aan de trappers te rommelen. Het lager kan wel vaak extra aangedraaid worden, maar kan ook versleten zijn. Voor vervanging is speciaal gereedsschap nodig. De vaak aluminium cranken hebben soms speling op de as. Dit kun je controleren door tijdens een proefrit de cranken horizontaal te houden en met vol gewicht er op te staan. fiets nu langzaam, terwijl je de druk op de trappers houdt (je staat dus op de trappers). Als er spelling op zit, verschiet een trapper iets als je ronddraait met de pendalen.
  6. Algehele inspectie van de fiets. Check ook goed het frame en de voorvork. Kogellagertjes trappers Test de remmen. Nieuwe remblokjes zijn niet zo duur. Lakschade. Evt. verlichting