Geef je zelf een aai en een schouderklopje: 'Dat heb je goed gedaan Fred!'

Heb je iets goed gedaan? Boodschappen gehaald, afwas gedaan, plankje op gehangen, stukje gefietst, etc? Geef je zelf letterlijk een schouderklopje en/of een aai over je bol. Je kunt er een goed woordje bij doen voor je zelf: 'Goed gedaan Fred!' of 'Je kunt het wel!'
Een schouderklopje is goed om te krijgen. Van een ander, maar vooral van je eigen.

Maak gebruik van affirmaties.

Doe je zelf een positieve suggestie. Bijv.: 'Ik ben sterk, niemand maakt mij wat!', of: 'Zo God voor mij is, wie kan er dan tegen mij zijn'. Jouw affirmatie mag best krachtig zijn. Immers om het schip te keren, dien je soms een flinke ruk aan het stuur te geven de andere kant op. Probeer zo veel mogelijk zintuigen te gebruiken, door bijv. voor de spiegel te gaan staan. Hoe meer zintuigen hoe meer indruk het maakt. Zie ook schrijven.

Foto's maken met je GSM van plezante uitjes en die bijv. in een digitale fotolijst zetten.

Maak met bijv. je GSM kiekjes van leuke gebeurtenissen. Bijv. een middagje kanoën, bios, wandeling, museum, middagje fietsen, of een leuk bezoek aan een vriend. In ieder geval iets wat jij prettig vond.

Zet de kiekjes in een zo genaamde digitale fotolijst. Speel de lijst af in je slaapkamer of woonkamer, en herbeleef de mooie uitjes. Heb je geen digitale fotolijst, dan kun je je computer instellen op een diavoorstelling als screensaver. Programmaatjes vind je hier (op eigen risico). Je kunt natuurlijk ook af en toe je GSM bekijken. Wel doen!


Foto's maken van dingen waar je trots op kunt zijn.

< vóór

>

goed zo Fred!

Als je je huis opruimt, maak dan van elke stap een foto vóór het opruimen, maar vooral ook ná het opruimen. Een foto kun je ook maken van andere zaken waar je trots op kunt zijn, het halen van boodschappen, het schrijven in je dagboek, het beantwoorden van e-mail, een nieuwe fiets die je gekocht hebt, na het hardlopen, etc.

Het geeft een extra zintuig, je staat extra stil bij hetgene je gepresteerd hebt, en je kunt jouw goed gedane zaken nakijken en herbeleven. Vaak worden dingen gedaan, zonder er goed bij stil te staan dat je hetgene bereikt hebt. Even stilstaan bij een prestatie is uitstekend!

Huis opruimen

Opgeruimd staat netjes! Maar opruimen van je huis geeft ook een opgeruimd gevoel. Doe het, als het zwaar valt, in stapjes.

Nieuwe kleding kopen, of iets anders leuks voor je zelf

Nieuwe kleding kopen geeft ook weer een nieuw gevoel. Ook voelt het vaak goed er netjes en verzorgd uit te zien. Kopen van een 2e hands fiets of aanschaf van een digitale camera kan weer een nieuw tijdperk inluiden. Maak het natuurlijk niet te gek, en alles naar financieel vermogen.

Nieuwe hobby of activiteit

Het aangaan van een nieuwe hobby of activiteit kan veel nieuwe energie geven. Verdiep je eens in wijnen, astrologie, politiek (zonder je te veel te ergeren), barbiepoppen, fotografie, steppen, vriendenclub, muziek of auto's.

Frisse lucht en buitengeluiden

Vooral als je veel thuis zit, kan het een goed idee zijn de buitendeur open te zetten. Niet alleen voor frisse lucht, maar ook om wat buitengeluiden te horen, En dat kan weer tegen eenzame gevoelens helpen.

Eenvoudige lichte arbeid

Huishouding, auto wassen, fiets schoonmaken, etc. Het zijn eenvoudige karweitjes die je in beweging zetten. Probeer het zeker!

Arbeid in de buitenlucht

Zelf heb ik gewerkt bij Stichts Landschapsbeheer. Dat is werken in de natuur, het hele jaar door. Het gaat hier om wilgen knotten, plaggen, sloten vrij maken van beplanting (gras), aanleg van omheining, bomen planten, etc. Eenvoudig werk waar je geestelijk ontspannen van wordt en lichamelijk moe. Ga dit niet meteen 4 dagen per week doen, want het is flink pittig. Wel kom je op afgeschermde natuurgebieden. De mensen die er werken zijn vaak van een prettig slag, en er werken vaker mensen met psychische problemen. Je kunt dus best aan de voorman vertellen hoe de vork in de steel zit, hij zal er niet vreemd van opkijken. De voorman zal begrip tonen, maar is geen therapeut.

Vrijwiligerswerk

Het is goed om vrijwilligerswerk te doen in de sociale sector. Het werk is vaak wat minder hard dan in het bedrijfsleven. Je kunt werken bij een instelling voor en door mensen met een psychisch handicap, bijv. bij de cliëntenbond. Daarnaast is er vrijwilligerswerk voor bijv. vriendendienst, familiebuur, hulplijnen, maatjesproject.

Gezonde voeding

Erg belangrijk, u kunt hier veel elders op het web vinden.

Regelmaat - Slapen

Kan ook erg belangrijk zijn. Probeer niet al te lang uit te slapen, en te veel op bed te liggen. Wel dien ik er bij te zeggen als ervaringsdeskundige dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Als je flink depressief bent, ben je vaak ook verlammend moe. Soms lijkt het wel of een depressie en de vermoeidheid werkelijk uitgeziekt dienen te worden. Zelf (en met mij veel patiënten) voel mij 's avonds beter dan 's ochtends.